Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Limanowej przystąpili do programu edukacyjno-grantowego „Velvet. Piątka dla natury” skierowanego do szkół podstawowych w całej Polsce. W ramach programu uczniowie klasy 1b i 1c wraz z wychowawczyniami ubiegają się o atrakcyjne nagrody, a dzięki akcji uczniowie już na etapie edukacji wczesnoszkolnej, wzbogacają swoją wiedzę na temat ekologii, która w przyszłości zaowocuje dobrymi nawykami działającymi na korzyść naszego środowiska, zgodnie z hasłem „Działamy dziś, z myślą o jutrze!”.
W ramach programu najmłodsi poznają najważniejsze zasady dotyczące:
- Troski o drzewa,
- Oszczędzania wody,
- Segregowania odpadów,
- Redukcji zużycia plastiku,
- Redukcji źródeł zanieczyszczenia powietrza oraz gazów cieplarnianych.
Na podstawie opracowanych przez specjalistów scenariuszy dzieci dowiadują się o problemach dotyczących ekologii i wspólnie szukają ich rozwiązań. Na każdej „ekologicznej lekcji” prowadzone są różne formy aktywności, np. burze mózgów, doświadczenia i prace własne, a na końcu, podejmowane są ekowyzwania, dzięki którym najmłodsi ubiegają się o atrakcyjne nagrody. Zwycięzcy ekowyzwań wyłaniani są poprzez głosowanie publiczności. Wygrana uczniów zależy więc od ilości zebranych głosów, a głosowanie już niebawem.
W realizowanym programie „Velvet. Piątka dla Natury” klasa 1 c starała się uświadomić sobie, że gospodarka odpadami i recykling to jedne z najważniejszych wyzwań dla współczesnej cywilizacji. Ustalono, że główną zasadą Segregacji Odpadów jest to, jak należy oddzielać surowce od odpadów, które nie nadają się do powtórnego przetworzenia. Dzieci rozmawiały również o tym jak wprowadzić do swojego życia wyjście na zakupy z własnymi woreczkami i pojemnikami, dzięki czemu wyrzucane jest mniej opakowań i foliowych siatek, więc rzadziej opróżniane są kosze. W Ekowyzwaniu uczniowie dali możliwość przedłużenia życia wyprodukowanym rzeczom – stare przedmioty przeistoczyły się w zamek z murami obronnymi. Każdy miał inne pomysły, a dzieci miały dużą wyobraźnię i świetną zabawę.
Na zajęciach uczniowie klasy 1b zrealizowali scenariusz dotyczący oszczędnego wykorzystania wody. Celem tych zajęć było zapoznanie najmłodszych z podstawowymi właściwościami wody oraz problemem jej zanieczyszczenia oraz zmysłowienie uczniom, że wprowadzenie w życie kilku prostych nawyków sprawi, że będziemy oszczędzać wodę. Na zakończenie każdego scenariusza twórcy programu zaproponowali ekowyzwanie dla uczestników projektu, którym jest ułożenie opowiadania lub krótkiego wierszyka o oszczędzaniu wody w domu.