Podczas ceremonii, która miała miejsce na placu budowy w Pisarzowej, odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, Poseł na Sejm RP Urszuli Nowogórskiej oraz przedstawicieli PKP PLK S.A. i lokalnych władz. Z ramienia Miasta Limanowa w wydarzeniu uczestniczyła Wiceburmistrz miasta Katarzyna Aue-Kęsek.


Rozpoczęcie drążenia tunelu awaryjnego zainicjowała mniejsza maszyna TBM, a w ciągu kilku tygodni do pracy przystąpi większa głowica, która wykona główny tunel o długości 3,75 km. Sprowadzona z Chin maszyna TBM, ważąca 2 534 tony, posiada tnącą głowicę o średnicy 11 metrów, składającą się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton.
Nowa trasa ma długość około 13 km, a tunel pod Pisarzową będzie miał niemal 3,8 km, co uczyni go jednym z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce, przynajmniej do czasu zakończenia budowy dłuższego obiektu w projekcie Podłęże-Piekiełko. Wloty tunelu będą zlokalizowane na granicach z Mordarką oraz Męciną, a całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 750 mln zł. Prace nad budową tunelu planowane są na 10 miesięcy.