Miasto Limanowa w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski na lata 2021-2027 złożyło wniosek na zadanie pod nazwą – Strażnik Miejski Miasta Limanowa do prowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska i ochrony powietrza. Wniosek został przyjęty i otrzymał aż 85 % dofinansowania.
Konsekwencją było podpisanie 16 października umowy z Zarządem Województwa Małopolskiego na realizację zadania. Wartość całkowita projektu to 705 882,35 zł z czego dofinansowanie stanowi prawie 600 tys. zł (Dofinansowanie 599 999,99 zł) czyli wkład własny Miasta Limanowa wynosi 105 882,35 zł.
W ramach realizacji projektu jest m.in. zatrudnienie nowego strażnika miejskiego, zakup pojazdu, drona oraz sprzętu do prowadzenia kontroli jako wyposażenie dla Strażników Miejskich którzy będą przeprowadzać kontrole. Dodatkowo w ramach projektu zostanie zakupiona stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
Termin zakończenia projektu 20 października 2027 rok.
Warto dodać, że celem projektu jest realizacja założeń Programu Ochrony Powietrza dla województwa małopolskiego, który dotyczy ograniczenia emisji i zmniejszenia stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, enzo(a) pirenu oraz dwutlenku azotu, a także ograniczenia emisji CO2.
W ramach projektu zaplanowane zostało zatrudnienie strażnika miejskiego (na okres 36 miesięcy, tj. od dnia 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2027) realizującego działania kontrolne z przestrzegania przepisów ochrony środowiska z priorytetowym potraktowaniem przepisów ochrony powietrza.
Zatrudniony strażnik ma przede wszystkim realizować działania z przestrzegania przepisów ochrony środowiska z priorytetowym potraktowaniem przepisów ochrony powietrza. Nowy pracownik został wyposażony w niezbędny sprzęt do prowadzenia kontroli, w tym: sprzęt do poboru i zabezpieczenia próbek popiołu (puszki i plomby) lub paliwa, czujników czadu, dronów do wstępnej weryfikacji i typowania budynków do kontroli, wilgotnościomierz do drewna, sprzętu mobilnego do sporządzania protokołu kontroli – laptop lub tablet z mobilną drukarką, analizator pyłowy oraz pojazdu spełniającego wymogi ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wraz z zakupem i instalacją stacji ładowania pojazdu elektrycznego.
Zakupiony samochód i sprzęt, podobnie jak wszystkie elementy zakupione w ramach dofinansowania będą wykorzystywane przez Strażników Miejskich do zadań związanych z projektem, tj. w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska, w tym ochrony powietrza. Ponadto w ramach projektu planowane jest sfinansowanie kosztów opinii biegłych, ekspertów i opracowań eksperckich do prowadzonych kontroli i postępowań oraz kosztów analizy próbek, kosztów wydruku materiałów informacyjnych (ulotki, broszury) o wymaganiach przepisów i dostępnych dofinansowaniach a także kosztów udziału zatrudnionej osoby w szkoleniach/kursach dotyczących procedury poboru próbek, prawidłowego prowadzenia kontroli i postępowania w razie wykrycia naruszeń, w szkoleniach z obsługi zakupionego sprzętu.
Projekt jest spójny z aktualizacją Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski z 2023 roku, który zakłada szereg zadań dla samorządów gminnych, w tym m.in.: prowadzenia akcji informacyjnych o wymaganiach uchwały antysmogowej z dotarciem do każdego punktu adresowego w gminie opalanego węglem lub drewnem oraz obowiązek zamieszczenia na stronie internetowej gminy informacji o jakości powietrza i możliwości zgłoszenia i obsługi ekointerwencji a także prowadzenia kontroli planowych oraz interwencyjnych w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. Projekt stanowi odpowiedź na potrzeby samorządu dotyczące braku wystarczającego zaplecza osobowego i sprzętowego do skutecznej realizacji ww. zadań.
Dzięki realizacji projektu możliwe będzie sprawne i skuteczne realizowanie powierzonych zadań z zakresu ochrony środowiska, w tym kontroli przestrzegania przepisów prawa co przyczyni się do poprawy jakości stanu środowiska na terenie Miasta Limanowa.