Limanowski Dom Kultury wraz z Ośrodkiem Kultury Kraków Nowa Huta zapraszają na wyjątkowy koncert w dwóch terminach i dwóch lokalizacjach.
W najbliższy piątek 8 kwietnia o godzinie 19:00 w Limanowskim Domu Kultury, a w sobotę 9 kwietnia o godzinie 19:00 w Kościele Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich w Krakowie, zabrzmi wyjątkowe Requiem Karla Jenkinsa.
Koncerty pod dyrekcją Anastasii Vrublevskiej wykona chór LimaNovum wraz z Orkiestrą Symfoniczną OPERATORIUM oraz solistkami: Marianą Poltorak – sopran, Viktorią Zhytkową – mezzosopran oraz Agatą Flondro – alt. Chór LimaNovum do koncertów przygotował jego dyrygent Ivan Vrublevskyi.
Więcej informacji o artystach można znaleźć pod linkiem: https://www.ldk.limanowa.pl/kalendarium/karl-jenkins-requiem
Koncert w Limanowej odbędzie się z okazji pierwszej rocznicy powstania Chóru LimaNovum, a w Krakowie w ramach cyklu Muzycznych Spotkań Na Wzgórzach Krzesławickich.
Podczas limanowskiego występu będzie prowadzona kwesta na pomoc ogarniętej wojną Ukrainie.
Karl Jenkins – kompozytor walijski, urodził się w 1944 roku. Studiował m.in. w londyńskiej Royal Academy of Music. Jego pierwszą fascynacją był jazz. W latach 90-tych pisał już na szeroką skalę: operę, koncerty instrumentalne i na orkiestrę. Dziś Jenkins podkreśla związki jazzu z muzyką poważną. „Chcę, żeby ludzie na całym świecie stali się bardziej przyjaźni” – tak mówił kompozytor o swoim Requiem i podkreślał główną ideę dzieła. Przyjaźń ludzi tworzy się poprzez połączenie dwóch przeciwstawnych kultur – zachodniej i wschodniej. A mianowicie na ich spojrzenie na jedno z odwiecznych pytań – czym jest śmierć w stosunku do życia? Requiem Karla Jenkinsa zawiera cechy obu kultur. Oprócz tradycyjnych części mszy żałobnej, kontynuując tradycję Faurégo i Duruflégo, kompozytor dodał w Requiem części Pie Jesu i In Paradisum. Części mszy łacińskiej przeplatają się z japońskim haiku o życiu i śmierci, łącząc dwie perspektywy: zachodnią i wschodnią. Na początku Requiem można wyraźnie wyczuć kontrast między liturgiczną koncepcją śmierci w kulturze zachodniej, a jej postrzeganiem w naturze, która jest podstawą kultury wschodniej. Jednak pod koniec ta różnica zanika – słowa dwóch ostatnich haiku mieszają się z tekstami Benedictus i Agnus Dei. Utwór jest napisany w stylu minimalizmu, podstawą którego jest powtarzalny rytm – w niektórych częściach dochodząc nawet do rytmów hip-hopu (Dies Irae), natomiast w częściach wschodnich ta powtarzalność melodii i rytmu daje efekt medytacji. Wykorzystuje nietypowy skład orkiestry – dodaje instrumenty egzotyczne – darbuka, flet Shakuhachi, bar chimes, olbrzymią rolę pełni perkusja.
Patronat honorowy nad koncertami objęli:
– Jego Ekscelencja Ksiądz Arcybiskup Marek Jędraszewski Metropolita Krakowski
– Władysław Bieda Burmistrz Miasta Limanowa.
Wstęp na koncerty jest bezpłatny.
Na koncert w Limanowskim Domu Kultury obowiązują wejściówki, które można odebrać w godzinach pracy kasy kina Klaps.